Lemniscaat

Filosofie

De geest uit de fles

Beeld- en geluidsfragmenten bij Ger Groot, De geest uit de fles

In het boek wordt veelvuldig verwezen naar fragmenten uit muziekstukken, films, opera's, toneelstukken, documentaires, interviews, enzovoort. Die fragmenten zijn te bekijken en beluisteren via deze site. Tijdens het afspelen van de fragmenten kunt u ze in een groter frame zien door te klikken op het youtube logo rechtsonder. 


De geest uit de fles

Hoofdstuk 1

Hoofdstuk 2

Hoofdstuk 3

Hoofdstuk 4

Hoofdstuk 5

Hoofdstuk 6

Hoofdstuk 7

Hoofdstuk 8

Hoofdstuk 9

Hoofdstuk 10

Hoofdstuk 11

Hoofdstuk 12


Hoofdstuk 13

Hoofdstuk 14

Hoofdstuk 15

Hoofdstuk 16

Hoofdstuk 17

Hoofdstuk 18

Hoofdstuk 19

Hoofdstuk 20

Hoofdstuk 21

Hoofdstuk 22

Hoofdstuk 23

Besluit

Home Academy

INLEIDING

Monty Python: 'We're all individuals!'
In de film Life of Brian uit 1979 parodieert het team van Monty Python op briljante manier de moderne opvatting dat alle mensen allemaal verschillend zijn en voor zichzelf moeten denken.

Boudewijn de Groot zingt Het geluid van stilte, naar The Sound of Silence van Simon en Garfunkel.

God's Not Dead. Niet iedereen is gelukkig met de ‘dood van God’ binnen de westerse cultuur. Vooral in de Verenigde Staten wordt daarover een hardnekkige strijd gevoerd, waarbij de posities wederzijds nogal dreigen te radicaliseren. Heel duidelijk wordt dat in de film God’s Not Dead uit 2014, waarin een student tegenover een verbeten atheïstische filosofiedocent de zin van het godsgeloof verdedigt. De film eindigt met een concert van de christelijke popgroep Newsboys, die in muziek en videoclips het ‘goede nieuws’ van hun evangelie uitdragen

Sergei Eisenstein, Oktober. De Russische Oktoberrevolutie in 1917 was in veel opzichten een herhaling van de Franse Revolutie. In de film Oktober (1928) van Sergei Eisenstein zie je hoe het standbeeld van de vorst eerst het sacrale ontzag inboezemt dat bij het traditionele koningschap hoort en vervolgens op ‘blasfemische’ wijze wordt neergehaald en in stukken gesmeten op de aarde – de plaats van de nieuwe soevereiniteit.(1928)

L'Année Dernière à Marienbad. In de jaren zestig begon het besef dat de wereld geen centrum heeft en alles ronddraait in een carrousel waarin zelf de waarheid twijfelachtig wordt, ook te weerklinken in de literatuur en de cinema. De intrigerende en desoriënterende film L’Année Dernière à Marienbad van de cineast Alain Resnais en de schrijver Alain Robbe-Grillet uit 1961 is hiervan misschien het krachtigste voorbeeld.


Woody Allen, Crimes and Misdemeanors. Wat gebeurt er wanneer de absolute grondslag van het leven en de moraal verdwijnt? In veel films van Woody Allen is die vraag, al dan niet uitgesproken, aanwezig. In Crimes and Misdemeanors uit 1989 komt dat op een prachtige manier naar voren in een alledaagse discussie over religie, leefregels, straf en beloning aan de eettafel van een joodse familie. De hoofdpersoon – schuldig aan moord – luistert in diepe verwarring naar wat in werkelijkheid zijn eigen herinnering en tegelijk zijn geweten is.